“Op een dag vind je de job van je leven!!”
"Yeah right, maar wanneer ga ik ‘dé werknemer van mijn dromen vinden’??"
Een rekrutering snel en toch juist opstarten is altijd ‘dé hel’. De eerste moeilijke taak is om alles op een rij te krijgen; wat hebben we nodig, wat willen we, wanneer starten, wat is belangrijk, waarom is het vorige keer fout gelopen, waarom is er nu niemand die dit kan uitvoeren, wat is er zo moeilijk, waarom was er vorige keer geen klik met de collega’s, ….?
Vervolgens is er het afhandelen van die saaie administratieve rompslomp; uitschrijven van de functiebeschrijving, interne meldingen, externe publicaties, opvolging van de cv’s, …
Dan volgen de gesprekken, vaak met het resultaat dat de kandidaten niet geschikt zijn, onvoldoende kennis of ervaring hebben, niet gemotiveerd zijn, wel als het gaat om snel veel geld te verdienen, …. Pffff … Je zou er moedeloos van worden.
We zwijgen nog van het feit dat je eindelijk de geknipte kandidaat gevonden hebt, maar die de dag voordien door je concurrent weggekaapt blijkt te zijn.
Enfin, een lijdensweg voor ondernemers. En toch kan en moet je snel maar juist rekruteren, want hoe langer het proces duurt, hoe meer kandidaten afhaken en/of elders opstarten.
5 TIPS om te rekruteren en de juiste persoon te vinden.
LEES & CORRIGEERLaat de vacature nalezen, zowel inhoudelijk op functie, alsook op taalfouten. Jij wil toch ook geen CV en motivatiebrief vol fouten ontvangen. Jij wil toch ook dat een kandidaat zich 100% inzet om aangeworven te worden in je bedrijf. Is het dan ook niet meer dan logisch dat ook jij dezelfde inzet toont bij de opmaak van de vacature. Jij bent het uithangbord van je bedrijf en je wil de beste kandidaten aantrekken, toch?
INFORMEER OVER 'HOE EN WAT?'
Vermeld in je vacature duidelijk via welke kanalen kandidaten kunnen solliciteren en aan wie ze dit moeten richten. Misschien heeft de perfecte kandidaat je met de beste bedoeling een whatsapp bericht gestuurd en heb je dit over het hoofd gezien. Begeleid hen vooraf in de werkwijze van solliciteren.
PRAAT EN JE ZULT GEHOORD WORDEN
Vertel iedereen dat je een vacature hebt, zowel mondeling aan je medewerkers, kennissen, contacten …, alsook online op zoveel mogelijke kanalen zoals op je website, bij VDAB, op Facebook, op vacaturesites, …
TIME IS MONEY
Verwerk de binnengekomen CV’s binnen de 24 uur. Het komt zeer onprofessioneel over als je de CV’s laattijdig verwerkt. We weten dat je veel werk hebt, maar je wilt toch ASAP een goede kandidaat aanwerven? Het zegt veel over jou en je bedrijfscultuur of je de koe bij de hoorns vat of niet. Het zal je geen windeieren opleveren als je hier onmiddellijk aandacht aanbesteedt.
HANDLE WITH CARE
Plan voldoende tijd voor een sollicitatiegesprek en bereid je er in detail op voor. Je wil zoveel mogelijk relevante info van de kandidaat vernemen. Als je hiervoor een zeer beperkte tijd hebt ingepland, zal het gesprek zeer onrustig en gestresseerd verlopen. Bij een goede voorbereiding zal jij de juiste vragen stellen en daarom het gesprek correct kunnen beoordelen en de juiste beslissing nemen.
Als ondernemer is het zeer belangrijk dat je de focus legt op het leiden van je bedrijf, op je corebusiness, strategie, klantenbinding, service... Als ondernemer mag je je kostbare tijd en energie niet verkwanselen aan bijkomstige taken, maar weet dat het rekruteren één van de belangrijkste basisaspecten is. Je wil toch de juiste persoon op de juiste stoel plaatsen? Zonder adequaat personeel kan je geen goed draaiend bedrijf uitbouwen. Er heerst een ‘War 4 Talent’, dus moet je snel zijn.
Neem deze 5 tips ter harte om je bedrijfscontinuïteit met de juiste kandidaten te verzekeren.
Wil je alsnog meer info of hulp in dit belangrijke bedrijfsproces, contacteer Solut of bezoek onze pagina over Rekrutering & Assessment.
Solut inspireert werkgevers met prikkelende blogs en belangrijke info. Succesvol ondernemen en gelukkig zijn. Wil je geen enkele blog of nieuwsbrief missen? Link dan met onze LinkedIn bedrijfspagina of volg onze Facebookpagina.