Corona blijft voor velen roet in het eten gooien. De economie begint wel weer op gang te komen, maar de geleden schade is groot. Hoe kunnen we dat verlies weer goedmaken? Dat zal niet zijn door gewoon door te doen zoals we bezig waren, ook al gingen de zaken toen wel goed.
Door de crisis is er minder werk en je kunt de komende maanden uitzitten door werkloosheidsdagen in te zetten, maar als je het vanuit een ander perspectief bekijkt besef je dat er teveel werk is voor het uit te voeren werk.
De blijvende economische onzekerheid, de onzekere stappen van de veiligheidsraad, de moeizame regeringsvorming, de fluctueringen in de besmettingen, de onduidelijke en schrikaanjagende communicatie, … het doet er allemaal geen goed aan.
Er zijn 2 opties, de eerste is dat je het blijft aanzien en terugvalt op werkloosheid. Maar, hoe groot wordt de kloof dan en wat doe je op 1 januari? De tweede optie is in actie treden en afscheid nemen van enkele medewerkers. Het is realiteit dat ontslag steeds moeilijk is, zowel voor de getroffene, als voor de collega’s, maar ook voor jezelf als werkgever.
Hier 7 vragen om over na te denken of je al dan niet tot actie dient over te gaan:
- Heb je in de 1ste helft van het jaar een sterke omzetdaling gehad?
- Zijn je acties voor de 2de helft van het jaar onvoldoende om je omzetverlies goed te maken?
- Heb je zelfs bij de omzetstijging teveel aan werkkrachten in je bedrijf?
- Zijn er structurele overeenkomsten stopgezet?
- Kom je in cashflow problemen, als je geen beroep meer kan doen op werkloosheid?
- Geloof je in je bedrijf en wil je hierin blijven investeren?
- Heb je tevergeefs al veel acties gedaan om extra werk binnen te halen?
Heb je op de meeste van deze vragen positief beantwoord, dan moet je eerlijk zijn t.o.v. jezelf. Als zaakvoerder dien je objectief te kijken naar de hedendaagse feiten en naar de realiteit nu en in de toekomst.
Teveel personeel en te weinig werk resulteert jammer genoeg in het afscheid nemen van medewerkers. Jij moet actie ondernemen om je bedrijf rendabel en bestaande te houden. Enkel zo, kan je alsnog werk verschaffen aan alle andere overgebleven werknemers.
5 Tips hoe je een ontslag dient voor te bereiden:
- Kijk objectief naar feiten en cijfers, want cijfers liegen niet.
- Op welke diensten is het werkaanbod gedaald, welke medewerkers kregen reeds meerdere aanmaningen, waar bevinden zich de meeste klachten (klanten, kwaliteit, stiptheid, …), …?
- Bespreek de financiële cijfers en je toekomst prognose met je boekhouder
- Laat vooraf de opzegtermijn en de kost van het ontslag berekenen
- Bespreek je actieplan met een vertrouwenspersoon en/of een externe partner in personeelszaken
- Bereid het ontslag voor (opzeg presteren of niet, administratief, aangetekende zendingen, structureel, werk gerelateerd, financieel, emotioneel, interne en externe communicatie, …)
- Communiceer eerst met de ontslagen medewerker en informeer dan de rest van het personeel
- Wees in de volgende dagen waakzaam en alert bij je werknemers. Een ontslag kan zwaar wegen op collega’s en kan hun mogelijk angstig maken voor hun eigen toekomst.
Niemand heeft gezegd dat het ondernemerschap van een leien dakje zou lopen. Het is niet altijd makkelijk en dat geldt voor elke ondernemer. Een goede huisvader moet de juiste stappen zetten om voor zijn gezin, dus ook voor zijn bedrijf te zorgen. Deze stappen zijn soms zwaar, maar ook wel noodzakelijk.
Het allerbelangrijkste is dat je bewuste keuzes maakt zonder impulsief of vanuit angst te handelen. Vervolgens voer je het ontslag uit op een empathische wijze, met aandacht voor de persoon. Een respectvolle aanpak in een ontslag is een must.
Wil jij hierover even brainstormen? Wens je meer info over de ontslagmogelijkheden, de opzegtermijnen en de kost? Weet je niet wat te doen?
Geef ons een belletje en we spreken af voor een gratis adviesgesprek.