Werkgevers die werknemers om bepaalde redenen tijdelijk niet te werk kunnen stellen, kunnen beroep doen op tijdelijke werkloosheid mits het vervullen van bepaalde voorwaarden en het naleven van bepaalde procedures.
Zo moet de werkgever onder andere uiterlijk op de eerste effectieve werkloosheidsdag van de maand een controleformulier C3.2 A afleveren aan de werknemers.
De werknemer moet deze controlekaart invullen volgens bepaalde instructies en houdt deze bij zich tot op het einde van de maand. Vervolgens ondertekent de werknemer de kaart op het einde van de maand en dient deze in bij de uitbetalingsinstelling. De uitbetalingsinstelling berekent op basis hiervan de uitkering.
De kaart moet bovendien ook voorgelegd worden aan iedere sociaal inspecteur op diens verzoek.De controlekaart bestond tot voor kort enkel in papieren vorm. Enkele maanden terug werd evenwel de elektronische C3.2 A in het leven geroepen in het kader van een pilootproject.
De werkgever is bovendien vrijgesteld van de inschrijving in het validatieboek.
Vanaf 1 september 2023 wordt dit pilootproject uitgebreid naar de werknemers van alle ondernemingen. Er kan dan geopteerd worden om:
- de papieren C3.2 A verder te gebruiken. Hierbij blijft de verplichting tot inschrijving in het validatieboek gelden;
- de elektronische C3.2 A te gebruiken. Hier geldt er geen verplichting tot inschrijving in het validatieboek.
Wie kan opteren voor de elektronische C3.2 A?
Daarnaast kan het gebruik van de elektronische C3.2 A voor alle werknemers van de onderneming ook voorzien worden door een ondernemingscao of door het arbeidsreglement. De werknemers moeten dan verplicht gebruik maken van de elektronische C3.2 A. De werkgever moet aan het werkloosheidsbureau, bevoegd voor de maatschappelijke zetel van de onderneming, meedelen dat er een dergelijke regeling binnen de onderneming bestaat.
Wanneer de werknemer van werkgever verandert dan zal hij zijn nieuwe werkgever op de hoogte moeten brengen dat hij gebruik wenst te maken van de elektronische toepassing.
Indien deze werkgever hieromtrent geen CAO heeft afgesloten of niets voorzien heeft in het arbeidsreglement, moet een individueel akkoord tussen werkgever en werknemer worden afgesloten. Indien geen van deze voorwaarden vervuld zijn, dan moet de werknemer zijn uitbetalingsinstelling verwittigen dat hij niet langer gebruik maakt van de elektronische controlekaart.
Hoe krijgt de werknemer toegang tot de elektronische C3.2 A?
De werknemer krijgt toegang tot de elektronische C3.2 A door:
- Het downloaden van de App Ec32 ONEM-RVA-LFA’;
- Het bezoeken van de website van de sociale zekerheid.
De werknemer moet bovendien aangeven vanaf wanneer hij de EC3.2A wenst te gebruiken.
De elektronische C3.2 A moet steeds correct ingevuld worden en nadien verstuurd worden naar de uitbetalingsinstelling.
Indien er technische problemen zijn, moet de werknemer de uitbetalingsinstelling en het werkloosheidsbureau hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen. Het werkloosheidsbureau zal dan een ontvangstbewijs aan de werknemer bezorgen.
Wens je hierover meer info of heb je andere personeel gerelateerde vragen, contacteer de Solut medewerkers via info@solut-hr.be of neem een kijkje op onze websites.
Solut inspireert werkgevers met prikkelende blogs en belangrijke info. Succesvol ondernemen en gelukkig zijn. Wil je geen enkele blog of nieuwsbrief missen? Link dan met onze LinkedIn bedrijfspagina of volg onze Facebookpagina.